OUTFIT VS CONTENT
Enligt min partner in crime Karin Uggla ( ni hittar såklart hennes blogg här på visualisterna eftersom det är vi som är visualisterna) säger jag ordet outfit oftare än något annat ord men nu börjar jag fundera på om ordet content inte börjar anspråka på topplaceringen. Jag tror att många från den (ursäkta mig) äldre generationen rynkar på näsan över vårt sökande efter content. Content till Instagram, content till bloggen, content till företaget osv osv. Men det jag inte försår eller vill acceptera är vad det är för fel med att vilja fylla sitt liv med innehåll. Vem vill inte ha ett innehållsrikt liv? Är det inte det vi alla strävat efter i århundraden?
Kodac moment, visst kommer ni ihåg Kodac? Ett kodac moment var den där perfekta bilden tagen av ett lyckligt minne med analog kamera som vi väntade på en hel vecka på att få framkallad. Strävan var att åtminstone en av de 24 bilderna skulle vara ett Kodac Moment. Idag söker vi Instagram moment och Instagram-vänligt och då är det helt plötsligt många som letar efter sågat fult i det. Om jag vill ha ett Instagram-vänligt hem, varför är det ytligt eller ett ett jobbigt förhållande till livet? Det jag inspireras av på Instagram är det som får mig att må gott, varför skulle jag inte vilja må gott och ha det fint hemma? Om jag nu vill det så beror det ju inte på att jag vill visa upp hur fint jag har utan snarare att jag vill själv tycka att mitt hem är fint… Eller hur?
Den som lever efter att köpa fina saker för att visa för andra, köper blommor för att visa för andra, köper nya skor för att visa för andra lever inte som jag. Helt enkelt. Människan är i grunden egoistiskt och jag shoppar för att jag blir glad av att ha fina skor, jag köper blommor för att jag vill titta på dem och jag vill skapa instagram-moments för att jag älskar vackra instagram-flöden och jag vill bli glad över att se på mitt på samma sätt som jag blev glad om en av 24 bilder från Mallisresan inte var suddig alt helt fel.
En av de saker jag jobbar med är just att skapa content. Jag både trendspanar, stylar och fotograferar. Content som ska inspirera andra, tipsa andra eller låta andra kika in bakom kulisserna. En Instagram-frukost som du kanske stött på i ett annat földe än mitt speglar en härlig frukost jag bjöd Uggla på. Faktiskt för att ta en bild åt kund men inte sjutton betyder det att vi inte hade det helt fantastiskt mysigt och i och med bilden kan jag titta tillbaka och känna hur härligt det var igen och igen och igen. Sedan lever jag ju faktiskt på det också, content, och som tur är så kan också en outfit vara content.
Idag går jag sista dagen på kursen jag går på Berghs, Bygga varumärke i sociala medier, så inte lär det bli färre Instagram-moments som ska skapas, fångas, levas både on och off duty.