Emilio Pucci – OP och 60-tal
Uttrycket OP myntades under det tidiga 60-talet för att beskriva en konströrelse där man koncentrerade sig på kontrasterande linjer och mönster som spelade de mänskliga ögat ett spratt.
Det grafiska OP-printen var precis vad den yngre generationen ville ha och det var vanligt att popkonstverk stod modell för printen. Både Yves Saint Laurent och Pierre Gardin lät sig inspireras av Warhol. Op har figurerat i mönsterbilden med jämna mellanrum sedan dess. på 80-talet figurerade printen hos Vivienne Westwood då i en fluorescerande färgskala, Versace plockade upp tråden 1990 med en klänning med ett print av Marilyn Monroe från topp till tå och under 2003 samarbetade Marc Jacobs med en japansk konstnär och designade handväskor för Louis Vuitton med en popartinfluerad tolkning av dess signaturprint – LV monogrammet. 2007 följdes det av en serie limiterade handväskor.
Inför hösten 2015 är det Emilio Pucci som sneglar tillbaka på både 60-talssnitten och OP-printen. En trend återkommer ofta med jämna mellanrum och vad som avgör vad som slår eller inte är hur väl man lyckas hitta nerven i den samtid man lever. En återkommande trend måste alltid kännas fräsch och modern och nästan alltid sitter mycket av detta i stylingen. Fixat fixat hår, print från topp till tå, starka bryn och höga stövlar är några av markörerna som signalerar 2015 på Pucci´s catwalk. En trend är en trend är en trend.